zondag 6 december 2015

Kerstmis special !

Hoi allemaal! 

Voor al degenen die het afgelopen jaar braaf zijn geweest is vandaag waarschijnlijk de Sint gepasseerd. 

Als Sinterklaas vertrekt kunnen we alles in gereedheid brengen voor de komst van de kerstman. 
Hebben jullie nu ook soms zoiets van, pff ik weet niet hoe ik mijn kerstboom moet versieren of ik wil eens een mooie tafeldecoratie maar ik heb geen inspiratie? Speciaal voor kerst heb ik voor jullie mijn persoonlijke tips en tricks op een rijtje gezet. 

Heb je dus je kerstboom nog niet gezet en weet je niet goed hoe eraan te beginnen of heb je hem wel al gezet en je bent niet tevreden? Of je zoekt nog wat inspiratie voor de rest van het huis aan te kleden ? Lees dan zeker even verder en misschien haal je wel wat ideetjes uit dit artikel. 



We beginnen uiteraard met de boom.
Zorg voor een mooi gevormde boom, als je gaat voor een echt exemplaar bekijk de boom dan zonder netje, zo kan je zien of de boom mooi vol is en de takken stevig genoeg zijn om te versieren. 

Ga je voor namaak? Dan heb je wellicht een stuk meer keuze dan bij de echte. Kunst kerstbomen vind je in verschillende soorten, kleuren, groottes, types enz enz. Tegenwoordig zijn er zelfs bomen waar al lichtjes inzitten! Ik vind dat persoonlijk zeer mooi! Zo bespaar je jezelf al het werk om de lichtjes in de kerstboom te hangen. 

Kies een boom die het beste bij je past. Weet dat een echte boom net dat tikkeltje meer kerstsfeer geeft maar ook dat er na enkele dagen een vloer vol dennennaalden te bewonderen valt. Een echte boom is meestal goedkoper dan een plastieke. Een plastieke daarentegen kan je wel jaar na jaar opnieuw gebruiken op voorwaarde dat je hem netjes opbergt. 

Als je eenmaal de keuze van je boom gemaakt hebt is het een kwestie van de plaats in huis. Waar ga je je boom zetten? Centraal of net een beetje meer afzijdig. Dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Zorg er wel voor dat, als je uiteindelijk een plaatsje hebt gekozen en je je boom hebt geplaatst , dat hij daar kan blijven staan. Een kerstboom vol ballen, slingers en andere versiersels verplaatsen is echt geen pretje!! 




Als je eenmaal gaat versieren zorg dan voor een goede voorbereiding en zet alles al klaar. Sorteer alles wat je hebt en leg het mooi bij elkaar, sorteer eerst op grootte en daarna op kleur. Bekijk ook of je voldoende versiering hebt. 

Zo kan je alles in een keer doen en  moet je niet stoppen omdat je eerst weer naar de winkel moet lopen om iets wat je vergeten was. 

Veel nodig? Maak een klassiek boodschappenlijstje zoals je voor je andere inkopen zou maken zodat je zeker niets vergeet. Je kan er bijvoorbeeld ook opschrijven dat je nog een vaas of iets anders zoekt als decoratie voor op de salontafel bv. Elke keer als je het briefje bekijkt denk je aan het feit dat je nog iets moois in elkaar moet steken en blijft de aandacht ook in de winkel bij het decoreren. Je gaat op deze manier ook meer aandacht besteden aan hoe de dingen in de winkel zijn aangekleed en versierd. 
 
Ik zorg ook altijd dat ik alles reeds gepoets heb dan heb ik achteraf niet meer zoveel werk. Enkel stofzuigen en klaar. 
Leg al je versiering klaar op een tafel of op de grond op een dekentje. Als je deze dan gesorteerd hebt, krijg je een mooi overzicht van wat je allemaal hebt. 

Test eerst je lichtjes uit vooraleer je ze in de boom hangt! Zo bespaar je jezelf veel tijd (en werk) mochten ze plots niet meer werken



Kies je voor boa's of erg dikke slingers? Hang deze dan al in de boom vooraleer je je lichtjes erin hangt. Anders verdwijnen de lichtjes als het ware onder de andere spullen. Ik heb bv een witte boom, deze is wat 'schraler' dan de meeste groene exemplaren, om de kale plekken wat op te vullen draai ik er eerst wat witte boa's in. Daarna ga ik pas aan de slag met mijn lichtjes. Nog een handige tip; als je, net zoals mij, houdt van een witte kerstboom denk hier dan aan bij de aanschaf van je lichtjes! Ik had eerst de fout gemaakt om lichtjes te kopen met een donkere kabel. Dit is dus echt niet mooi, ik ben dan ook teruggegaan naar de winkel waar ik mij nieuwe lichtjes kocht en deze keer met een witte/ doorzichtige kabel. 

Als je lichtjes hangen kan je aan de slag met kerstballen en andere versieringen voor je boom. Begin met de grotere stukken en werk af met de kleinere. Dit zorgt ervoor dat je op het laatste nog makkelijk lege of kale plekjes kan opvullen met een klein kerstballetje of iets anders. Kunstbloemen werken ook goed als afwerking en zijn de laatste jaren érg in! 

Neem af en toe wat afstand van je boom en kijk van daaruit. Zo heb je een beter overzicht! 

Als je boom eenmaal af is kan je beginnen met de 'randdecoratie' of verdere (kerst)aankleding van het huis. Ik kies ervoor om mijn decoratie af te stemmen op mijn boom zodat ik een mooi geheel krijg. Dit kan ook perfect andersom, dat is maar waar je jezelf het beste bij voelt. 

Sommige mensen beperken dit tot een minimum of doen dit zelfs helemaal niet. Ook dit is een persoonlijk iets en ieder doet hiermee waar hij of zij zich het beste bij voelt. Ik persoonlijk vind kerst een hele gezellige tijd van het jaar en het brengt toch weer wat warmte in de koude en lange winterdagen. 
Ik kies er dan ook voor om alles op elkaar in te stemmen. 

Mijn kerstboom is wit met gouden versiering dus mijn salontafel, wit van kleur, wordt versierd met witte en gouden decoratie alsook mijn schappen krijgen een wit met goud tintje! 



Ik zet er gouden kandelaars met witte kaarsen, versier een wit plateau met gouden sterretjes enz enz.. Met kerst mag het voor mij net dat ietsje meer zijn! Lekker kitscherig :). 
Wil je liever iets minder opvallend maar toch kerst? Koop of leg fleecedekentjes in de kleur van je kerstversiering in je zetels, direct een heel verschil! 

Door dezelfde decoratie eens op een andere plaats of op een andere manier te plaatsen wordt het geheel ook weer een beetje anders. 

Heb je geen inspiratie of wil je eens iets anders? Koop of bekijk wat magazines! Dezer dagen zijn ze gevuld met kerstartikelen en voorbeelden van kerstbomen, decoratie enz enz. Of loop  even langs wat winkels, serres enz daar staan altijd supermooie voorbeelden opgesteld die je gewoon klakkeloos kan kopiëren. Voordeel is, als je zoiets gezien hebt in een bepaalde Winkel kan je daar gelijk alles kopen. Je kan ook verschillende dingen, kleuren en stijlen door elkaar mengen. 

Zo hoef je niet alles nieuw te kopen als je eens van verandering houdt. Kleuren combineren is hot en mooi! Zo kan je elke kleur combineren met goud of zilver! Niet vergeten dat de rosé gouden trend ook in kerstartikelen wordt voortgezet! 

Heb je al goud of zilver? Breng er eens wat kleur bij! Ga voor klassiek rood of kobaltblauw. Met wit breng je ook kleur maar wordt alles rustiger, een echte aanrader als je niet van felle kleuren houdt. 

Wat ook erg mooi is zijn houten, rieten of stoffen versiersels. Je hebt ze tegenwoordig in alle maten en soorten! Geborduurde engeltjes, houten sterretjes en ga zo maar door.
Ook boa's en stoffen bloemen zijn niet meer weg te slaan bij de kerstversiering! 



Wil je toch dezelfde kleur behouden? Koop dan in die kleur eens wat speciale, grotere hangers voor in je boom. Eindresultaat zal verrassend anders zijn. 

Wat je ook kan doen is dezelfde kleur in verschillende tinten en schakeringen laten terugkomen. Weet je niet zeker welke tint bij jou versiering past? Neem gewoon een van je versiersels mee naar de winkel zo kan je het beste de kleur kiezen die er bij past en voorkom je miskopen. 

Geen budget meer voor decoratie ? Als je nog wat hangers of ballen over hebt, kan je deze makkelijk op een schaal of in een vaas decoreren, makkelijk en budgetvriendelijk. Bovendien past het gegarandeerd bij de rest van je versiering.

Kijk ook eens op internet voor DIY's ! Goed voor mensen met een kleiner budget en leuk om bv met kinderen te doen!



Let op met spuitsneeuw en raamstickers! Het oogt misschien heel mooi maar spuitsneeuw is bijna onmogelijk om te verwijderen op bepaalde oppervlakten en begint na een tijdje te schimmelen. Ook raamstickers zijn mooi maar moeilijk te verwijderen. Bovendien krijg je dan van die vervelende lijmrijstjes op je ramen! 

Zo dat waren mijn tips en tricks in verband met kerstversiering / decoratie. Het is eens iets anders dan een review over een beautyproduct :).

Hopelijk hebben jullie er iets aan gehad ! 
Ik zou het fijn vinden moesten jullie mij laten weten welke kleuren jullie in de kerstboom hebben! 

Liefs 
Sofie 
Xoxo 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten