zaterdag 21 mei 2016

1 jaar bloggen ervaring

Niet te geloven dat ik dit al een jaar doe.
Net iets langer ondertussen maar ongeveer een jaar geleden, om precies te zijn op 20 april 2015 postte ik mijn allereerste youtube filmpje online.
Ik vond het heel spannend en had eigenlijk vooral bang voor de reacties van mijn vrienden, familie en collega's.



Hoe het begon?
Wel heel stom eigenlijk, ik ben al van kinds af aan geïnspireerd door make-up, beauty, mode en alles wat daar rond hangt.
Op een avond wou ik iets weten in verband met een make-up look en ben ik dit gaan opzoeken op youtube. Ik ontdekte toen de heaven on earth namelijk de wereld van de beautyguru's op youtube.
Ik keek zelfs een keer een volledige nacht door naar filmpjes van verschillende beauty-youtubers en werd er echt aan verslaafd.
Ondertussen had ik al wel eens gefantaseerd dat ik zelf ook een kanaal zou opstarten maar concrete plannen waren er zeker niet.
Na nog enkele weken of zelfs maanden verder te kijken naar beauty filmpjes op youtube werden mijn fantasieën concreter en besloot ik om het zelf ook te proberen.

Ik moet jullie natuurlijk niet vertellen dat het in begin heel onwennig was. Ik wist niet zo goed hoe ik hieraan moest beginnen. Met welke camera ging ik filmen en wat ging ik juist opnemen?. Ga ik mijn filmpjes delen op mijn facebook? Het waren allemaal vragen waar je natuurlijk in het begin geen direct antwoord op vind.
Ik zette een stap in het ongewisse en ondertussen heb ik na 1 jaar al vele vragen kunnen beantwoorden en heb ik toch al wel wat ervaring opgedaan als beautyblogger en youtuber.



Na mijn eerste filmpje kreeg ik nog niet zo veel reactie, ik durfde het natuurlijk niet te veel delen dus mijn publiek was beperkt. Ik deed het wel met plezier en zo lang dat de negatieve commentaren uit bleven besloot ik om er mee door te gaan.
Even later ben ik ook een blog begonnen. Ik weet zelfs al niet meer op welke site ik begonnen ben maar ik denk dat het op bloggen.be ofzo was.
In ieder geval een site die ik niet echt gebruiksvriendelijk vond. Mijn foto's wilden maar niet uploaden, ofwel waren ze veel te groot of net mini.
Dit bracht natuurlijk frustraties met zich mee aangezien ik toch wel de nodige aandacht gaf aan het nemen van mooie foto's van producten.
Dus ging ik op zoek naar een gebruiksvriendelijkere versie en zo ben ik op deze terecht gekomen.
Ik ben zeer tevreden over mijn blog op blogspot en ben voorlopig niet van plan om dat te veranderen.
Ik droom er natuurlijk wel van om in de toekomst een blog te hebben met mijn eigen domeinnaam :) .

Bloggen is niet altijd even makkelijk en wordt door veel mensen onderschat. Tenminste dat is wat ik ervaar.
Er kruipt veel tijd en werk in. Bloggen, vloggen en reviewen is meer dan een product gebruiken om daarna gewoon een artikeltje te maken met je bevindingen.



* Je moet zorgen voor mooie foto's van dat product. Zelfs dat is al niet zo simpel want met wat ga je de foto's maken? Je moet zorgen voor een mooie achtergrond en goede achtergrond. Daarna moet je nog de tijd nemen om de foto's te uploaden en eventueel te bewerken. Dat kost allemaal tijd en moeite, niet dat ik het niet graag doe maar ik geef het maar even mee.

* Van sommige producten of merken is het aangewezen dat je even naar de achtergrond op zoek gaat en hier ook even een woordje uitleg over geeft. Kijk maar naar mijn artikel van Jane Iredale bijvoorbeeld, ik leg hier uit wie Jane eigenlijk is en waar haar make-up voor staat.

* Ook moet je even nagaan welke ingrediënten er in een bepaald product zitten en voor welke effecten deze (kunnen) zorgen.

* Tenslotte ga je over tot je eigen bevindingen. Waar dient het product voor en wat mag ik er van verwachten? en worden de verwachtingen ook effectief ingelost?



Ook dan stopt het nog niet. Ik merkte al snel dat ik er met mijn persoonlijke facebookpagina niet ging komen. Dus ik startte mijn eigen instagram account, even later een twitter account en nog even later heb ik mijn eigen facebookpagina gemaakt.
Nadat je een artikel geschreven hebt ga ik het dan delen op al mijn sociale media met de bijhorende hashtags. Ik probeer ook altijd alle likes te 'reliken' om aan mijn volgers te laten zien dat ik het apprecieer dat ze mijn pagina bekijken en dat ik de moeite doe om even terug te kijken naar hun pagina.
Ook hier kruipt natuurlijk behoorlijk veel tijd in. Maar begrijp me niet verkeerd, met alle plezier gedaan uiteraard! :)

Ook bij het opnemen van mijn YouTube filmpjes komt meer werk kijken dan enkel maar filmen en uploaden. Je moet zorgen voor een goede en degelijke camera en SD-kaart met voldoende geheugen.

* Eerst moet je uiteraard op zoek naar een onderwerp, waar ga ik over filmen en wat ga ik precies zeggen. Nu over dat laatste moet ik niet lang nadenken want meestal, als ik een onderwerp heb, komt de rest vanzelf wel. Ik zit niet eerst uren te speculeren over wat ik precies ga zeggen. Dat komt meestal vanzelf voor de camera.

* Als je een shoplog of opgemaakte producten video maakt, moet je er uiteraard voor zorgen dat alle producten of spulletjes binnen handbereik staan/liggen zodat je alles makkelijk kan laten zien.

* Als ik voor de camera kom probeer ik ook altijd net iets meer tijd en werk te steken in mijn make-up en let ik er natuurlijk ook op dat ik niet 3x achter elkaar met dezelfde trui op het scherm kom.

* Na ik gedaan heb met filmen ga ik ook dat weer op mijn laptop uploaden om daarna te bewerken. Ook het bewerken van de filmpjes kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen

* Daarna ga ik het uploaden op mijn YouTube kanaal. Dit natuurlijk met bijhorend tekstje en het delen van de links van mijn sociale media. Ook neem ik dan een passende foto die ik voorzie met de bijhorende tekst.

* Ik probeer mijn filmpjes ook altijd te delen op mijn blog en mijn andere sociale media zodat alles met elkaar in verbinding blijft.



Doordat ik nog niet zo heel lang bezig ben heb ik nog geen ringlight of statief voor mijn camera aangeschaft. Mijn camera staat dus mooi op hoogte op wat gestapelde doosjes en boeken terwijl ik voor het licht helemaal afhankelijk ben van het weer. Regen en druilerige dag wil dus zeggen niet filmen. Dat is best vervelend hier met het Belgische weer en maakt het zeker niet makkelijk om op regelmatige basis te uploaden, terwijl het net dat is dat je nodig hebt om publiek te trekken.
Ook het vinden van een onderwerp is niet altijd even makkelijk. Na een jaar begin ik te merken dat ik er met shoplogs en opgemaakte producten niet ga komen en ik meer variantie in mijn filmpjes ga moeten steken.
Ik ben dus ook van plan om vanaf nu af en toe een make-up look te filmen om deze vervolgens ook op mijn kanaal te zetten. Tot nu toe heb ik nog nooit een tutorial (want zo noemt het officieel ;) ) gefilmd, gewoonweg omdat ik nooit een make-up opleiding of dergelijke gevolgd heb.
Gelukkig zijn er vele meiden die mij ondertussen hebben overtuigd dat een opleiding zeker geen must is om een tutorial te kunnen filmen.



Ik probeer elke dag iets voor mijn blog te doen. Elke dag post ik minstens 1 foto op instagram, dewelke dan ook verschijnt op mijn twitter en op mijn facebookpagina.
Ook probeer ik sinds dit jaar op regelmatigere tijdstippen te uploaden, zo probeer ik elke week een filmpje online te zetten en ongeveer 2-3 artikels per week. Dat lukt niet altijd maar ik doe mijn best.
Nu je weet hoeveel werk ik hieraan besteed, kan je jezelf misschien voorstellen dat dat niet altijd even makkelijk is, zeker niet als je in je achterhoofd onthoud dat ik ook nog eens een full time job doe in wisselde shiften.

Maar ik doe het met heel mijn hart. Ik doe het nog altijd even graag als in begin en vind het fantastisch als er mensen zijn die aan mij tips of verzoekjes vragen.
Een simpele reactie op een van mijn fimpjes op YouTube kan m'n hele dag goed maken.
Ook heb ik mijn eerste samenwerkingen binnen waar ik uiteraard heel erg blij mee ben!

In de loop van volgende weken ga ik ook stap voor stap uitleggen met welke apparatuur ik werk. Ik ga jullie laten zien welke camera ik gebruik en hoe ik deze gebruik. Ook ga ik jullie kort uitleggen met wat en hoe ik mijn filmpjes bewerk, hou dus zeker mijn blog in de gaten.

Nogmaals bedankt allemaal voor de steun en het vertrouwen en blijf mij vooral volgen.
Blijf mij vragen stellen, tips geven, reageren op mijn filmpjes, verzoekjes enz enz
Want jullie maken mijn dag goed en door jullie doe ik dit nog liever!

Vergeet ook zeker niet te abonneren op mijn youtube account
www.youtube.com/sofiemesens

Liefs
Sofie
XOXO

facebook:
www.facebook.com/beautytestersofie

Instagram:
www.instagram.com/beautytestersofie

Twitter;
www.twitter.com/sofiemesens


Geen opmerkingen:

Een reactie posten