zaterdag 4 juni 2016

vakantiestress? Ik geef je mijn tips en tricks

Maandag vertrek ik op vakantie Jeej!
Ik heb er echt enorm lang naar uitgekeken en nu komt het echt enorm dicht bij!
Ik ga naar Tenerife, een van de canarische eilanden die gesitueerd zijn schuin onder Spanje.
Het hotel waar ik zal verblijven is Jacaranda in Playa de las américas

Ik ga tijdens mijn verblijf daar, waarschijnlijk geen reviews schrijven maar ik hou jullie wel op de hoogte via instagram, facebook en twitter! Als je me nog niet volgt op een van deze kanalen voeg me dan snel toe! ;)



Waar ik dit artikel eigenlijk aan wil wijden is het maken van je koffers. Bij mij zorgt dat altijd voor een hoop stress. Elke keer opnieuw. Ik ben ook iemand die het liefst op het laatste moment mijn koffers pakt omdat ik anders veel te veel tijd heb om na te denken en veel te veel mee heb.
Ik heb een keer een week op voorhand mijn koffers klaargezet en elke dag dacht ik nog wel iets extra te kunnen gebruiken met als resultaat dat ik al over mijn maximum van 20 kg zat vooraleer ik vertrokken was!
Nu doe ik het dus anders. Van de moment dat ik mijn valies van zolder haal, maak ik ze ook meteen. Ik zorg ook dat er niet te veel tijd  tussen zit. Maandag vertrek ik en vandaag heb ik mijn koffer gepakt! Goed op tijd en toch nog die ene dag er tussen om eventuele kleine spullen er toch nog in te stoppen. Ik probeer ook op voorhand een klein lijstje te maken met spullen die ik al wel eens durf vergeten of in het verleden reeds vergeten was.
Mijn werkwijze voor het maken van mijn valies is de volgende:
Ik begin altijd met de kledij die ik ga aandoen om s'avonds gaan te dineren. Ik neem mijn mooiste kleedjes en rokjes mee. Ik selecteer voor elke avond 1 outfit, die leg ik dan mooi opgeplooid op mijn bed. Op basis van deze outfits neem ik ondergoed. Heb je een strapless jurk? Zorg dan dat je een bijpassend bh meehebt. Idem voor lichtkleurige rokken! Ik neem altijd verschillende kleuren van ondergoed mee en pas deze aan op mijn outfits. Vergeet geen jasje, ook op vakantie kan het 's avonds wel een frisjes worden.

Als dat klaarligt ga ik op zoek naar mijn bikini's en kijk ik na of alle koordjes er nog aan hangen of ik deze nog moet gaan zoeken. Ook neem ik enkele kleedjes en tunieks mee om snel over mijn bikini aan te trekken als we 's middags naar het restaurant gaan.

Dan begint voor mij de moeilijkste karwei. Mijn beautycase...
Ik neem natuurlijk het liefst zo veel mogelijk mee maar je zit met je gewicht en plaatsgebrek. Ik begin dan ook met de zaken die ik zeker nodig heb!
Ik zorg dat ik altijd goede zonnecrèmes (én aftersun!) bij heb. Momenteel neem ik een deel van Kiko mee en een deel van Lancaster. Sommige mensen kiezen ervoor hun zonnecrème te kopen op hun bestemming maar ik ben snel allergisch dus ik durf dat niet.
Daarna neem ik een wat medicatie en ehbo spullen mee. Ik neem mee; motilium, imodium, dafalgan, oorstokjes, oogdruppels, iets tegen zonnebrand en nog iets tegen insectenbeten. De standaard dingen eigenlijk. Ook enkele plakkers en een pincetje.



Gezichtsverzorging neem ik altijd mee in staalvorm. Ik ga hiervoor langs bij mijn apotheker en vraag naar de lijn van Avéne en dan krijg ik staaltjes mee waar ik zeker een weekje mee toekom :).
Ook foundation neem ik mee in staalvorm, een tubetje dat ik ooit eens bij de Ici Paris heb gekregen.
Voor de rest neem ik mijn glow palette mee van Freedom, wat oogpotloden en een oogschaduwpalette van de action, waar ik supertevreden over ben! Enkele lippenstiften en een waterproof eyeliner en mascara mogen uiteraard niet ontbreken! En oh ja een potloodje om mijn wenkbrauwen bij te tekenen.
Een scheermesje, deo, haarolie en enkele haarelastiekjes gaan ook standaard mee net zoals mijn mini stijltang. Wat ik ook altijd meeneem is een peeling handschoen en een aparte peeling voor men gelaat. Om mijn bruine kleur zo lang mogelijk te behouden, gebruik ik deze op vakantie om de 2 dagen om me daarna in een dikke laag aftersun te hullen!
Natuurlijk je tandenborstel, tandpasta en haarborstel niet vergeten!
Parfum neem ik ook mee in staaltjesvorm en gebruik ik enkel 's avonds.
Shampoo en conditioner heb ik deze keer wel in full size ingeladen. Een goede tip die ik ooit kreeg is om wat conditioner in je droge haren te smeren vooraleer je de zon ingaat om ze te beschermen!

Ik neem ook graag 2 grote badhanddoeken mee. Meestal krijg je die in het hotel ook wel maar ik heb graag 2 extra handdoeken bij de hand, ook een luchtmatras en een klein handballetje voor in het zwembad, zitten in mijn koffer!

Daarna ga ik over op schoenen. Opnieuw kijk ik naar mijn outfits die nog steeds mooi opgeplooid op mijn bed liggen. Ik probeer zo weinig mogelijk schoenen mee te nemen omdat ze veel plaats innemen in mijn valies. Ik ga dus voor exemplaren die onder verschillende outfits passen. Deze keer heb ik 3 paar hakken mee en 4 paar teenslippers/sandaaltjes. Voor mijn doen valt dat goed mee! :D



Als laatste zijn mijn juwelen aan de beurt. Ook deze stem ik uiteraard af op mijn outfits. Ik zorg voor wat kleine oorbelletjes en ook een paar opvallende, enkele armbanden en kettinkjes en ready to go!
Of toch bijna?
Nu alles netjes in de koffer laden uiteraard!

In mijn handbagage stop ik de dingen die ik nodig kan hebben in het vliegtuig of onderweg. Mijn tijdschriften, sudoku-boekje, oortjes, mp3 en een kussentje voor in het vliegtuig zitten hier standaard in. Voor de rest blijft deze leeg en spaar ik deze ruimte en gewicht voor zaken die ik daar zal kopen.

Mijn tickets, zonnebril, gsm met oplader, fototoestel, zakdoek, portefeuille met geld en identiteitsbewijs zitten in mijn (ruime!) handtas. Ook neem ik altijd een snack en een flesje water of cola mee. Je drank kan je niet meenemen tot in de luchthaven want vloeistoffen zijn nog steeds verboden! Hou ook rekening dat foundation, lippenstif enz enz ook wordt aanzien als liquide en het dus in feite niet in je handtas of handbagage mag!

Nog enkele tips:
- je bagage mag maximum 20 kg wegen en je handbagage slechts 6 kg en moet voldoen aan bepaalde voorwaarden wat betreft afmetingen (tenzij anders aangegeven op je tickets!)
- kijk op voorhand welke identiteitsbewijzen je nodig hebt (paspoort, visum) en of je identiteitskaart nog lang genoeg geldig is!
- Leg je tickets klaar en kijk deze de avond voor je vertrek nog even na! Ik print ze altijd 2x af dat ik een reservekopie in mijn koffer kan stoppen, je weet maar nooit.
- Vergeet voor je naar de luchthaven rijd niet te checken of je vluchturen niet zijn aangepast!
- Hang de avond voor je vertrek je outfit klaar die gaat aan trekken voor de reis, bespaart jezelf in de ochtend rijd en extra stress! ( ik kleed mij altijd in vele laagjes, zodat ik makkelijk iets kan uittrekken als ik het te warm heb of als je op je bestemming bent aangekomen )
- Op internet vind je verschillende checklist voor je vakantie, neem er enkele door, gegarandeerd gooi je nog iets bij in je koffer!
- weeg je bagage en handbagage voor je vertrekt! Zo komt je niet voor verrassingen te staan! Ik neem ook altijd zo een klein kofferweegapparaatje mee, superhandig als je terug naar huis komt!

Mijn koffer weegt 18.4 kg en mijn handbagage slechts 3.2 kg!

Nu kan ik zonder stress en al helemaal in vakantiestemming vertrekken!
Nemen jullie nog andere specifieke zaken mee op vakantie?
Laat het me nog snel weten!

Liefs
Sofie
Xoxo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten